Jak vybrat čtyřkolku

Chápeme jak může být výběr vhodné čtyřkolky složitý, proto Vám zde uvádíme obecnější pohled na tuto problematiku.

Čtyřkolky, jsou bezpochyby největším motoristickým fenoménem nejen v České Republice, ale i ve světě a jejich vývoj a celkové vlastnosti jdou dopředu nevídaným tempem. Konstrukce čtyřkolek se ustálila na čtyřech hlavních kategoriích, mezi kterými si budete dále vybírat.

  • sportovní čtyřkolky neboli QUADY
  • pracovní/užitkové/rekreační čtyřkolky neboli ATV
  • vozidla typu side-by-side
  • dětské/juniorské čtyřkolky

 

Jak vybrat?

Když přemýšlíte o čtyřkolce, tak byste měli začít od rozhodnutí, zda užitkovou, nebo sportovní čtyřkolku. Není to tak jednoduché, protože i tyto kategorie se již prolínají.

 

Sportovní čtyřkolky

Sportovní čtyřkolky mívají náhon pouze zadních kol, jsou širší, výkonnější a „rozpláclejší" než čtyřkolky užitkové. Mají nízké těžiště a malou hmotnost, takže mají výborné dynamické a jízdní vlastnosti - sportovní čtyřkolky jsou o rychlosti. Jsou určené pro řádění, driftování, létání vzduchem, závodění, ale můžete na nich vyrazit třeba na celodenní výlet. Sportovní čtyřkolky mohou mít mechanickou převodovku nebo variátor, takže se opět musíte rozhodnout. U variátorových čtyřkolek obstará veškeré řazení variátor a vy se můžete věnovat vlastní jízdě, která je také méně namáhavá. Variátorové sportovní čtyřkolky nebývají tak radikálně sportovní, jsou dělané víc do pohody a na výlety. U sportovních čtyřkolek s mechanickou převodovkou a nožním řazením je nutno řadit stejně jako u motocyklů, tedy včetně ručního ovládání spojky, a proto tohle řazení najdete spíše na ostrých sportovních čtyřkolkách, mnohdy určených i pro závodění. Jako první čtyřkolku bychom spíše doporučili variátorovou.

 

Užitkové čtyřkolky

Užitkové čtyřkolky jsou vyšší a robustnější, mají dokonalé krytí proti blátu a vodě, vpředu a vzadu najdete ocelové nebo plastové rámy sloužící jako nosiče zavazadel a nástaveb. Užitkové čtyřkolky jsou o průchodnosti terénem, trakci a tažné síle. Ta je dána náhonem na všechna čtyři kola (u všech námi prodávaných čtyřkolek připojitelným), vyšší hmotností a vyššími zdvihy pérování. Užitkové čtyřkolky pomáhají v terénu, na polích, letištích, na stavbách, na farmách a v lesích, ale výborně se hodí i na výlety. Výborné terénní schopnosti našich užitkových čtyřkolek jsou umožněné už zmíněným připojitelným předním náhonem, dále variátory s redukcí do pomala a schopností brzdit motorem, a také uzávěrkami předních diferenciálů. Čtyřkolka s náhonem na všechna čtyři kola je k nezaplacení také v zimě, protože místo kol si můžete namontovat čtyřkolkové pásy, čímž se ze čtyřkolky stane pásák a vy ušetříte za nákup drahého sněžného skútru. Většina našich čtyřkolek má zadní náhon kardanem. Je sice dražší než náhon řetězový, ale je odolný, bytelný, téměř bezúdržbový a nemusíte jej pravidelně mazat. Řetěz je na druhou levnějším řešením.

 

Tip: Při jízdě po silnici se čtyřkolkou 4x4 jezděte jen na zadní náhon. Se zapnutým pohonem předních kol je čtyřkolka neklidná a hůře zatáčí.

 

Kvalita čtyřkolek

Před rozhodnutím o koupi si zjistěte všechno o kvalitě jednotlivých značek, o SKUTEČNÉM stavu zásobení náhradními díly, o SKUTEČNÉ praxi a rychlosti při vyřizování eventuálních reklamací. Nejlepší, co můžete udělat je zeptat se. Zeptat se lidí, známých, kamarádů, čtyřkolkářů na srazech, kteří uvažovanou čtyřkolku už mají. Internetová fóra totiž nejsou vždy objektivním pramenem informací. Nikdy nevíte, kdo je za neznámým inkognito uživatelem, jestli to zrovna není zapšklý zástupce nebo prodejce jiné značky, který záměrně pomlouvá konkurenci na kterou jinak nestačí. A to se netýká jen webových fór, někdy to může být i celý rádoby nezávislý čtyřkolkový web, ovšem provozovaný s jediným záměrem - pošpinit veškerou konkurenci.

×

Splátková kalkulačka ESSOX